janengijsnaarsantiago.reismee.nl

Pracht, Pronk en Praal

Zo, dat was een zware dag vandaag. Van Belorado naar Iglesias. Toch gauw een honderd kilometer en volgens het boekje, zonder fout of om te rijden.

Castrojeriz met al zijn voorzieningen, op achttien kilometers na, net niet gehaald. Een mooie stad, maar net iets te ver weg (Drs P).

Was te moe om mezelf nog een colletje van bijna duizend meter over te trappen (totale combinatie plusminus honderdvijfendertig kilogram). Aan een plaatselijk caballero gevraag of ik op zijn erf mocht kamperen. Geen probleem:achter de schuur en bij de pomp is water. Ik had nog een biertje, een droogmaaltijd, sinaasappeltje, stukje oud brood, vache qui rit en oploskoffie. Dat zit goed.

Terwijl ik dit schrijf worstel ik me tegelijkertijd door de bijna gare, zoute rijst met groenten. Het vult en dat is het belangrijkste. Brood, kaas en sinaasappel zijn voor morgenvroeg.

Hoogtepunt van de dag was Burgos. Grote stad. Hoofdstad van Galicië en bekend om zijn Kathedraal en Mariapoort. Beide van buiten errug mooi. Als pelgrim moet (schuin geschreven) je een bezoekje aan dit werelderfgoed brengen. Al was het maar voor de stempel in mijn credential. Zo langzamerhand het belangrijkste document wat ik bij me draag.

Maar wat moet je als zwerver in die tijd met je fiets met heel je hebben en houden? Ik ben pardoes met de hele santenkraam de ontvangsthal van het museum in gereden. Dat vond de juffrouw achter de balie wat te veel van het goede. Hoewel er was toch een hele ruimte voor kluisjes. Gek dat je jezelf als pelgrim als meer gewoon beschouwd dan (als/dan) andere mensen en ze je geen voorkeursbehandeling willen geven. Moest zelf mijn eigen stempel zetten, zonder de gebruikelijk egards. Gek mens. Heb toen maar alles op zijn Duits gedaan: begreep niets van wat ze bedoelde, wat het kostte, waar ik zijn moest, enzo. Duurt lekker lang en werkt altijd, worden ze geïrriteerd van.

Enfin toen maar geparkeerd bij de centro tourismo voor de deur.

De kathedraal is één groot museum, vroeg gotisch - heel mooi- met later toegevoegde - niet mooi- barok en rococo. Overigens de eerste kathedraal in gotische stijl in Spanje (het is maar dat je het weet).

Indertijd was het, niet anders als nu, zien en gezien worden. Kosten noch moeite werden gespaard. Wat een kakofonie aan stijlen!

En wie heeft het uiteindelijk moeten betalen? De kooplieden over de rug van de pelgrims; de edel via de opgelegde tienden en de clerus via de bang gemaakte gelovigen?

Toch is het zeer zeker het bekijken waard, maar neem er de tijd voor.

Tijd is, wat me op valt, waar het de meeste Santiago-gangers aan ontbreekt. Bijna iedereen heeft een deadline. Te korte vakantie, vliegtuig halen, etc. Geldt ook voor mij. Jammer eigenlijk. Tijd om te zwerven moet je hebben. Gewoon nemen.

Toch probeer ik er mijn eigen camino van te maken: op mijn gemak, op mijn manier.

O ja nog even over die kiepen uit Santa de Domingo de Calzada. Er was dus een jonge man onterecht tot de strop veroordeeld. Na veertig dagen hangen leefde hij, dankzij st.Jaques nog steeds. Toen de ouders daar achter kwamen, gingen ze terug naar de rechter. Die geloofde er natuurlijk niets van en zei: ' ik geloof eerder dat de kippen die ik hier zit te eten nog leven, als dat dat jong nog leeft'. En ja hoor, de kippen vlogen van tafel.

Om dat wonder te gedenken zitten er al eeuwen een tweetal kippen, steeds anderen en volgens Ben bennen het hanen, in een kooi in de kerk. Tijdens de hoogmis kraaien ze er lustig op los.

Gisteren de moeite waard om een ommetje voor te maken.

Santa Domingo zelf heeft niks met dit wonder van doen, maar leverde een grote bijdrage, met blote handen, aan de infrastructuur (wegen, bruggen) voor de middeleeuwse pelgrim.

Nu nog hopen dat het onweer wegtrekt. Voor het overige was het qua weer ook een heerlijke dag.

De Wakawaka leverde weer een volle powerpack. Errug belangrijk als je wild kampeert. Genoeg voor een opgeladen telefoon en gedeeltelijk opgeladen lithium gps-batterijen. Telefoon en Gsp: essentieel!

Reacties

Reacties

Theo

Erg fijn dat je er zo van geniet, tijd is een dringende factor
van deze moderne tijd, te vlug te haastig.
Doe het rustig aan je hebt nog anderhalve week.
Veel plezier en devotie.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!