janengijsnaarsantiago.reismee.nl

Het Sterrenveld

Het sterrenveld: Compostella, daar waar ooit eens het corpus van Johannes de Meerdere, hoofd van lijf gescheiden, gevonden werd, nadat het in een bootje, zonder dollen, met een aantal van zijn leerlingen aangespoelde in de baai van Muros. Pelgrims die hier zijn graf bezoeken verdienen een volle aflaat. Al hun zonden zijn hun vergeven en dat biedt weer perpectief op nieuwe verzoekingen.

Die zijn er hier vele. Santiago is een grote stad met alles erop en er aan, gebouwd voor en op het toerisme. Pelgrims van all over the world en dagjesmensen van dezelfde streek, die elkaar over en weer komen bekijken. Ja, te volgen?

Ik doe de stad te kort. Sowiezov Werelderfgoed en de kathedraal heb ik nog niet bezichtigd. Uiteraard wel de terrasjes en eettenten. O ja ook leuk, veel jonge mensen, universiteitsstad.

Lieve Anke, nog gefeliciteerd met je verjaardag, antwoord op de hamvraag: ' ja, onderweg zijn is belangrijker en leuker als aankomen ' Gisteren (koud) en vandaag (heet) was het nog even knokken om hier te komen, maar hier aankomen was als aankomst in weer een van die vele steden. Het verschil is dat ik hier anderhalf uur in de rij heb gestaan om de definitieve stempel en het diploma te halen. Mijn Credential is vol met stempels van zesenvijftig plekken uit Nederland, Duitsland, België, Frankrijk en Spanje! Maar eigenlijk is het niet anders dan de Renbaan in Nijmegen waar aan het eind van de mars de wandelaars hun kruisje halen.

Ik vind het zalig dat ik er ben, maar mij wacht, voor donderdag, nog slechts een kleine taak: Cap Finestre. Het einde van de wereld. Voor de mens van toen kon je niet verder, dan viel je er vanaf. Verder kun je niet. Het westelijkste puntje van het Spaanse Schiereiland. Nog een kleine honderd kilometer en dan ben ik er. Je verbrand daar je oude ik en verrijst als Phoenix uit je eigen as. Goede vriend Johannes, die de hele reis te voet deed, nam daar een nieuwe naam aan.

Zo ver zal ik niet gaan, maar ik zie het wel als afsluiting van de tweede- en begin van de derde helft. (jeugd, volwassenheid en senioriteit- ok ouderdom-).

Het onderweg zijn is heerlijk. Je fysiek uitdagen en je geestelijk laten gaan. Een heerlijke combinatie, je verliest gewicht en wint aan inzicht.

Maar eerst nog een dagje Santiago de Compostello. morgen niet te vroeg op, de pelgrimsmis, rondkijken en lekker eten. Wie doet me wat.

Sinds mijn vertrek, ruim zevenendertig dagen geleden (Ben, zit ik nu wel goed?) heb ik, behalve in de tent, steeds met anderen geslapen, nog geen kamer voor mezelf gehad. Voor het hele bedrag van vandaag dertien en morgen vijftien (hoog, laag seizoen) heb ik een eigen kamer en zo vertrouwd: in een voormalig semininarie.

Hou van jullie!

Reacties

Reacties

Herma

Goe gedaan jochie

MarieLouise

Knappert!!

Theo

Profiat met het behaalde nog even honderd kilometer heen en terug en je hebt het einddoel bereikt.
Een diepe kniebuiging van mij is op zijn plaats.
Tot 14 juni.
Maar misschien nog wat berichtjes.

Ria

Geweldig Jan. Gefeliciteerd met deze super prestatie. Super!
Dompel je onder in de Atlantische Oceaan en geniet van de laatste dagen in Spanje. En vooral: geniet nog lang na van deze ervaringen als je weer thuis bent .
Dikke zoen van een gestrande pelgrim..........

Fred en Agnes van Dijk

Gefeliciteerd Jan, we hebben je de hele reis gevolgd en genoten van jouw spirituele verhalen. En natuurlijk gaat het om de reis onderweg en is de aankomst slechts de kers op de taart. Lieve groet Agnes en Fred

Peter

Super Jan of beter Superjan! ik vind het ongelofelijk knap dat je het gehaald hebt en nog even doortrekt om je nieuwe ik te vinden. Spreek je graag persoonlijk als je weer terug bent.

Henk en Diet

Jan van

Henk en Diet

Jan van Harte met deze geweldige prestatie!
wat zal je genieten van je kamer en dan het heerlijke gevoel van YES ik heb het geflikt!!!!. De wedren is anders hoor Jan daar is geen basiliek met een groot wierookvat. Mogen we het laatste stukje ook nog mee op je volle bagagedrager??? Liefs Henk en xxxDiet

Thea

Petje af!????
Ik zal jouw verhalen missen.

Thea

Er ging iets mis.Petje af.????

hannie.

Gefeliciteerd Kan. Geweldig. Ik heb genoten van je verhalen
Een dikke knuffel

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!